Teatr Telewizji TVP

Wesele – Wyspiański, Malczewski, Konieczny

Na 40-lecie działalności Ośrodka Praktyk Teatralnych Gardzienice jego twórca Włodzimierz Staniewski przygotował niezwykłe widowisko, tym razem inspirowane „Weselem” Wyspiańskiego ze specjalnie skomponowaną muzyką Zygmunta Koniecznego.

Reżyser tak opowiada o idei spektaklu: „Wokół poszczególnych monologów budowaliśmy obrazy i działania sceniczne. W duchu Wyspiańskiego choć niekoniecznie (raczej nie!) odwzorowujące jego widzenia. Naszą gorączkową i cwałującą fantazję wprzęgliśmy też w wyobraźnię Malczewskiego i Koniecznego. (…)
– Dodałem młodzieżowy Prolog (to teatralna trupa, która się wprosiła, Bóg mi gości pozazdrości!) i Poprawiny.
– Aktorzy wzięli po parę ról na siebie, a aktorki nawet partie męskie (O, tempora!).
– Kolejność niektórych scen poprzestawiałem, co jest zgodne z regułami magicznego realizmu. Zresztą, siądźcie sami nad dramatem i zabawcie się w przestawianie, a zobaczycie, iż konstrukt trzyma się mocno.

Ze spraw w Weselu naczelnych, tak zwanych istotnych dla narodu zostają trzy:
– polska (na motywach: „...rok w rok, w każdym pokoleniu / raz w raz dusza się odsłania / raz w raz wielkość się wyłania / i raz w raz grąży się w cieniu... My jesteśmy jak przeklęci/że nas mara, dziwo nęci”),
– ukraińska (na motywach: „Jeszcze w uszach mam te dzwony...jęk posępny, jęk męczony”),
– żydowska (na motywach: „...my jesteśmy tacy przyjaciele, co się nie lubią”). Warto by dużo dziś zapłacić, warto by nawet niejedną ofiarę złożyć, żeby te trzy światy znów się zeszły i zbratały. Ale nie zejdą się, niestety, i nie zbratają. (…)

Na koniec; niechby Gardzienice były – przez następne parę lat – orędownikiem i popularyzatorem „Wesela” na świecie. Żałość bierze, gdy sprawdza się, jak mało tego tekstu i widowiska w kulturze światowej. Wyobrażam to sobie tak: wszędzie tam, gdzie z naszym „Wesele” pojedziemy; do Afryki, Azji, Europy (drugiej prędkości), Ameryki – będziemy je żenić i układać z obrzędami godowo-weselnymi danego kraju. A gody i wesele to jeden z nielicznych rytuałów, które ciągle w tradycjach są żywe i operują niezrównanymi środkami teatralnego wyrazu. A w każdej z tych tradycji żywe są też teatralne seanse przywoływania duchów i widm przeszłości. Żywy jest realizm magiczny.”

W spektaklu występują: Mariusz Gołaj, Marcin Mrowca, Joanna Holcgreber, Anna Dąbrowska, Dorota Kołodziej, Tetiana Oreszko, Jan Żórawski, Maciej Gorczyński, Magdalena Pamuła, Kacper Lech, Tomasz Lipka, Aleksandra Zawłocka, Martyna Konewka, Jan Lech, Anna Nguyen, Maciej Czerniak, Anna Maria Sieklucka, Shelby Lynn Gilliam, Paige Baker-Carroll, Beata Szymańska.

Spektakl był transmitowany z Ośrodka Praktyk Teatralnych w Gardzienicach w ramach Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski.