Teatr Telewizji TVP

o teatrze

Sezon 2022/23 w Teatrze Telewizji

Sezon 2022/23 w Teatrze Telewizji

Romantyzm to czas arcydzieł polskiego dramatu, a jubileusz 200-lecia wydania „Ballad i romansów” Adama Mickiewicza, inicjujących umownie tę epokę, oraz trwający Rok Romantyzmu Polskiego stanowią doskonałą okazję do odświeżenia romantycznego rekwizytorium na scenie. Twórcy Teatru Telewizji zaproszą do wspólnego sprawdzenia i aktualizacji sensów romantycznej literatury, na której zostały oparte aż trzy nadchodzące premiery – „Rewolweru” Aleksandra Fredy, „Kordiana” Juliusza Słowackiego oraz „Konrada Wallenroda” Adama Mickiewicza.


Sezon otworzy wrześniowa premiera „Rewolweru” w reżyserii Wojciecha Adamczyka, który w poprzednim sezonie zaproponował współczesną realizację innego romantycznego dzieła – „Balladyny” Juliusza Słowackiego. Do znakomitych tekstów Fredry, które na deskach Teatru Telewizji gościły już łącznie ponad 60 razy, dołączy więc utwór mniej popularny, powtórzony na tej scenie po 45 latach. ​ W pisanym po dziesięcioleciu milczenia „Rewolwerze” Fredro korzysta z nowoczesnego języka artystycznego, odważniej sięgając po groteskę i krytykę społeczną. Główny bohater sztuki, włoski bankier, przeprowadza swoją ekonomiczno-matrymonialną intrygę, usiłując jednocześnie pozbyć się niechcianego pistoletu, który trafia do niego w tajemniczy sposób. Centralny rekwizyt – tytułowa broń, za której posiadanie grozi kara śmierci – napędza akcję i intensyfikuje rozterki bohaterów, stanowiąc jednocześnie groźny sekret… Premiera „Rewolweru” zapowiada się jako wyjątkowy wstęp, który otworzy całą serię romantycznych realizacji.

Teatr Telewizji: lato z „Kobrą” w TVP Kultura

Nowy sezon Teatru TV. W repertuarze: komedia, tragedia, dramat

Nowy sezon Teatru TV. W repertuarze: komedia, tragedia, dramat

Oglądaj Teatr Telewizji w TVP VOD!
− W nowym sezonie Teatr TV będzie się starał o emisję dwóch premier miesięcznie, czyli o równowagę między nowymi i powtórkowymi spektaklami. Pożegnamy Andrzeja Strzeleckiego, otwierając sezon jego „Warszawą”, a dwa tygodnie później Jerzego Pilcha – „Nartami Ojca Świętego” w reż. Piotra Cieplaka. W Roku Tyrmanda zaprosimy na „Siedem dalekich rejsów” tego autora w reż. Marcina Ziębińskiego. Pierwszą, jesienną premierą będzie „Trójkąt bermudzki” Marka Kochana w reż. Bodo Koxa i scenografii Wojciecha Żogały, ujęte w poetykę komiksu starcie między reprezentantami dwóch elektoratów – mówi Kalina Zalewska, p.o. dyrektora Agencji Kreacji Teatru Telewizji.

„Teatr na ten czas” – nowy program w TVP Kultura

„Teatr na ten czas” – nowy program w TVP Kultura

Gościem pierwszego odcinka będzie Maja Komorowska. Aktorka na scenie Teatru Telewizji zadebiutowała w 1970 roku w spektaklu „Kochankowie z Werony” w reż. Juliusza Burskiego. Potem były m.in. „Maskarada” (1973, reż. K. Ciciszwili), „Zdążyć przed Panem Bogiem” (1980, reż. A. Brzozowski), „Wyzwolenie” (2007, reż. M. Prus), „Szczęśliwe dni” (2009, reż. A. Libera), „Wymazywanie” (2010, reż. K. Lupa). W 2015 roku Maję Komorowską uhonorowano Wielką Nagrodą XV Festiwalu „Dwa Teatry” w Sopocie za wybitne kreacje aktorskie w Teatrze Telewizji i w słuchowiskach Polskiego Radia.

W „Teatrze na ten czas” goście opowiedzą o przedstawieniach, które wpłynęły na ich karierę bądź zmieniły charakter teatru w Polsce. W programie zostaną zaprezentowane zarówno przedstawienia sprzed lat, jak i głośne premiery ostatnich sezonów m.in.: „Wymazywanie” w reżyserii Krystiana Lupy, „Bułhakow” w reżyserii Macieja Wojtyszki, czy „Hamlet” w reżyserii Andrzeja Wajdy.

Lato z Teatrem Sensacji w TVP Kultura

Lato z Teatrem Sensacji w TVP Kultura

„Akcja V” to sześcioczęściowy cykl przedstawień Teatru Sensacji, zrealizowanych w 1973 roku przez Andrzeja Zakrzewskiego. Scenariusz Jerzego Janickiego powstał na podstawie książki Michała Wojewódzkiego „Akcja V1, V2”. Fabuła osnuta jest wokół autentycznych wydarzeń z czasów II wojny światowej i udziału polskiego wywiadu w odkryciu roli ośrodka w Peenemünde, gdzie hitlerowcy prowadzili badania nad bronią rakietową V1 i V2 oraz w zdobyciu i wysłaniu do Londynu części pocisków V2.

Główną rolę Stanisława Jończyka, porucznika Polskich Sił Zbrojnych na Zachodzie, który otrzymał misję poznania tajemnic hitlerowskich rakiet, zagrał w telewizyjnym widowisku Jan Englert. Obok niego wystąpili m.in. Leszek Herdegen, Ignacy Machowski, Krzysztof Chamiec, Barbara Wrzesińska, Aleksandra Zawieruszanka.

Pierwszy odcinek cyklu „W połowie drogi” widzowie TVP Kultura zobaczą 18 czerwca o godz. 20.00, a kolejne 25 czerwca – „U progu tajemnicy”, 2 lipca – „600 wron nad Peenemünde”, 9 lipca – „Specjalne wigilijne danie”, 16 lipca – „Pilna przesyłka do Londynu” i 25 lipca – „Trzeci most”.

Wiosna w Teatrze Telewizji zaczyna się komedią!

Wiosna w Teatrze Telewizji zaczyna się komedią!

Ramówkę wiosenną 2020 Teatr Telewizji rozpocznie komediowo, spektaklem na żywo z Polskiego Centrum Komedii, Teatru Powszechnego w Łodzi sztuką: „Wykapany zięć” Krzysztofa Kędziory w reżyserii Pawła Szkotaka (16 marca). To komedia o „ludziach z bloku”, ukazująca perypetie współczesnej polskiej rodziny i międzypokoleniowe niesnaski. Autor w zabawny sposób udowadnia jak silną potrzebą jest znalezienie prawdziwej miłości i bliskości. Miłość jest w życiu najważniejsza i jest czymś więcej niż tylko dającym nam poczucie euforii szaleństwem hormonów. Paweł Szkotak do ukazania świata współczesnego polskiego blokowiska zastosował konwencję komiksowego skrótu i stworzył przedstawienie, które zachwyca umowną scenografią, doskonałą grą aktorską i bardzo ciekawą warstwą muzyczną.

Spektakl „Inspekcja” nominowany do nagrody X Międzynarodowego Festiwalu Filmów Katolickich w Rzymie

Spektakl „Inspekcja” nominowany do nagrody X Międzynarodowego Festiwalu Filmów Katolickich w Rzymie

„Inspekcją” miał powrócić do Teatru Telewizji wybitny, polski reżyser Grzegorz Królikiewicz, który w trakcie przygotowań do spektaklu zmarł. Pracę nad przedstawieniem ukończył jego syn Jacek Raginis-Królikiewicz – reżyser i współautor scenariusza. 


Spektakl jest wstrząsającym obrazem ostatnich miesięcy przed dokonaniem Zbrodni Katyńskiej. Opowiada o patriotycznej postawie polskich oficerów więzionych w sowieckim obozie jenieckim. Wasilij Zarubin, po nieudanej misji na terenie nazistowskich Niemiec, skazany na śmierć ledwo uchodzi z życiem. W obliczu nagłego wybuchu wojny, Stalin postanawia zlecić mu nowe zadanie - werbunek polskich oficerów w Kozielsku, Starobielsku i Ostaszkowie. Powodzenie jego misji zależy wyłącznie od podatności lub niezłomności więzionych wojskowych. Atmosfera spektaklu doskonale oddaje dramat w jakim znaleźli się polscy jeńcy oraz pozwala zrozumieć presję, jakiej byli poddawani. Spektakl bazuje na rzetelnej dokumentacji i faktografii. 

Tak tę nominację skomentował Jacek Raginis-Królikiewicz: – Spektakl został dostrzeżony już na kilku innych festiwalach, ale ta nominacja szczególnie mnie ucieszyła, bo ktoś rozpoznał tę moją intuicję, pewną ukrytą nić. Dla mnie rozgrywka między Zarubinem, a polskimi oficerami w Kozielsku ma dla mnie wymiar nie tylko historyczny, polityczny, czy psychologiczny. Była to przede wszystkim duchowa walka o wiarę, o tożsamość, o wewnętrzną integralność. Ważną rolę w tej sytuacji odgrywała modlitwa i katoliccy księża, którzy posługiwali wśród jeńców jako kapelani i swym osobistym przykładem podtrzymywali ducha oporu. Chcę też powiedzieć, że nominację traktuję jako uznanie pracy artystycznej całego zespołu, bo w spektaklu mamy wspaniałe kreacje aktorskie, doskonałe zdjęcia i muzykę.

Premiera prozy Herlinga-Grudzińskiego w Teatrze Telewizji

Premiera prozy Herlinga-Grudzińskiego w Teatrze Telewizji

Igor Gorzkowski, reżyser i autor scenariusza telewizyjnego, tematem adaptacji uczynił godność człowieka, która – jak pokazuje Gustaw Herling-Grudziński w prozie „Inny świat” – nie jest dana raz na zawsze i trzeba o nią walczyć. Autor jako więzień sowieckiego obozu w trakcie II wojny światowej doświadczył piekła totalitarnej rzeczywistości. Zwolniony z łagru w 1942 roku wstąpił do Armii Polskiej gen. Władysława Andersa i przedostał się wraz z nią do Włoch, gdzie po bitwie pod Monte Cassino otrzymał krzyż Virtuti Militari. Po wojnie osiadł w Rzymie i tam spotkał w czerwcu 1945 roku współwięźnia z obozu w Jacewie (Ostatni). To zdarzenie stanowiło dla Igora Gorzkowskiego punkt wyjścia i jednocześnie klamrę teatralnej adaptacji niezwykłej powieści obozowej „Inny świat”.

Od komedii do tragedii: premiery Teatru Telewizji w TVP1

Od komedii do tragedii: premiery Teatru Telewizji w TVP1

Pytania te będą stawiane przez pryzmat najwybitniejszych dzieł Szekspira, Gustawa Herlinga-Grudzińskiego, Stanisława Ignacego Witkiewicza, Romana Brandstaettera, Platona, Kazimierza Brandysa i innych. Rok Herlinga-Grudzińskiego Teatr Telewizji uczci prapremierą ekranizacji „Innego świata” w reżyserii Igora Gorzkowskiego.
Widzów czeka wielki remake przeboju Teatru Telewizji wszech czasów: „Igraszek z diabłem” Jana Drdy; krakowska inscenizacja w reżyserii Artura Barona Więcka. W repertuarze znajdą się nowe interpretacje dzieł klasyki polskiej i światowej: Szekspir, Witkacy, Fredro w rękach mistrzów i reżyserów młodszego pokolenia, ale również utwory napisane specjalnie dla Teatru Telewizji; w tym rozpoczynający sezon spektakl „Imperium ” Wojciecha Tomczyka w reżyserii Roberta Talarczyka. Zagrają świetni polscy aktorzy, nie zabraknie wiele debiutów, również reżyserskich.

Premierowe spektakle Teatru Telewizji w TVP Kultura i TVP ABC

Premierowe spektakle Teatru Telewizji w TVP Kultura i TVP ABC

„Szekspir Forever!”
Premiera TVP Kultura, 10 września 2019
William Szekspir
Monodram Andrzeja Seweryna to niezwykła lekcja teatru i popis jego aktorskiego kunsztu. Wcielając się w wiele postaci, aktor ukazuje piękno szekspirowskiego języka, a przy tym również odkrywa tajniki swego zawodu. Wybrane fragmenty dzieł wybitnego dramatopisarza tworzą zarówno ciekawą opowieść o człowieku i jego namiętnościach, jak i o literaturze. Ponadto stanowią znakomity pretekst do wspomnień Andrzeja Seweryna o ludziach, których spotkał na różnych etapach swojej drogi artystycznej. Aktor prowadzi z publicznością interaktywny dialog. Na scenie korzysta z bardzo prostych rekwizytów oraz szerokiego spektrum środków wyrazów (śpiew, taniec, aktorska metamorfoza). Prezentując wyjątki ze sztuki, stara się odpowiedzieć na pytania o rolę i status człowieka we współczesnym świecie.