Kalina
Monodram muzyczny Anny Mierzwy. Transmisja z Teatru Nowego w Poznaniu.
Bąbelki, brązowy kolor, biała czcionka na czerwonym tle – to Coca-Cola. Przymknięte powieki, pełne usta, zmysłowy szept – to Kalina, wielka diwa polskiej piosenki. Co je łączy? Obie są znakami towarowymi.
Oto opowieść o kobiecie, która nie chciała być postrzegana jako człowiek, a jako zjawisko nieskrępowane regułami rządzącymi światem – choć los nawet na chwilę nie pozwalał jej zapomnieć, że wciąż jest jednak śmiertelna. O konstruktorce własnego mitu, która zżymała się na jego użycie. O wielkiej falsyfikatorce, która najbardziej bała się zamknięcia w jednej formie. O micie, lepionym z ról, prasy, anegdot, wspomnień kochanków i męża – Pigmaliona. O kobiecie – matrioszce, choć, jak mówiła, matrioszki ją przerażają. Wreszcie – o znaku towarowym, używanym i reprodukowanym w kolejnych opowieściach.
Znaku, który chciał być słuchany i pragnął zrozumienia. Czy dostanie je od nas?
Spektakl, zrealizowany w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, miał premierę 28 października 2016 roku.
Koncepcja, wybór piosenek: Anna Mierzwa
Reżyseria: Agata Biziuk
Tekst, dramaturgia: Magdalena Zaniewska
Aranżacje muzyczne: Krzysztof „Wiki” Nowikow
Scenografia i kostiumy: Justyna Przybylska
Ruch sceniczny: Kamil Guzy
Video: Krzysztof Blok
Wykonanie: Anna Mierzwa