Zamek w Szwecji
Sztuka Francois Sagan w reżyserii Grzegorza Warchoła. Spektakl z 1993 roku.
Lata 50. i 60. ubiegłego wieku to „epoka Saganki”. Jej talent budził podziw („ma wrodzony dar odnajdywania właściwych słów”). Styl życia bulwersował opinię publiczną. Samochody wyścigowe i poker („trwonię wszystko co zarobię”), alkohol i kokaina, romanse, skandale – tworzyły legendę Saganki. Ona sama po latach zauważyła ironicznie: „legenda stała się rzeczywistością”. Przyznała też szczerze i z pokorą: „Chciałabym napisać coś naprawdę dobrego, ale to wymaga czasu. Pięciu lub sześciu lat. A przecież muszę płacić podatki”.
„Zamek w Szwecji” to jedna z wcześniejszych sztuk Francoise Sagan. W rok po paryskiej prapremierze komedię wystawił warszawski Teatr Współczesny w reżyserii Andrzeja Łapickiego (latem 1961). Później sztukę przypomnieli Romuald Szejd na Scenie Prezentacje (1984) i Olga Lipińska w Teatrze Komedia (1989). Krytycy zastanawiali się wówczas, jak bardzo zmieniły się upodobania publiczności, jej fascynacje literackie i teatralne, uznając, że „rok 1961 i rok 1989 to jednak dwie różne epoki w teatrze”. A jak zabrzmiał sceniczny szlagier po trzydziestu dwóch latach?
W inscenizacji Grzegorza Warchoła wyraźne stały się akcenty surrealistyczne. W zamczysku na odludziu rezyduje nader niekonwencjonalna rodzina. Prym wiedzie strażniczka tradycji rodu Feisenów, Agata, stara panna owładnięta manią historyczną. Stałymi mieszkańcami zamku są również: Hugo, pan na skandynawskich włościach, jego dwie żony – uznana za zmarłą Ofelia i aż nadto pełna życia Eleonora, jej brat Sebastian, sympatyczny lekkoduch, żywiący wobec siostry podejrzanie gorące uczucia, staruszka babunia i wierny stary sługa Guenther. Co pewien czas do posiadłości Feisenów przybywa z wizytą kolejny kuzyn ze stolicy. Tym razem zjawia się młodziutki Fryderyk. On również, podobnie jak poprzedni goście, nie ma pojęcia, że trafił do zamku-pułapki. Zakochuje się w pięknej pani domu, nieświadom gry, jaką dla zabicia nudy prowadzi arystokratyczna rodzinka.
Autor: Francois Sagan
Przekład: Anna i Jerzy Lisowscy
Reżyseria: Grzegorz Warchoł
Scenografia: Barbara Ostapowicz
Kostiumy: Irena Biegańska
Zdjęcia: Jerzy Łukaszewicz
Obsada: Teresa Budzisz-Krzyżanowska (Agata), Anna Korcz (Eleonora), Ewa Gawryluk (Ofelia), Krystyna Lubicz-Lisowska (Matka), Jan Frycz (Sebastian), Piotr Machalica (Hugo), Rafał Królikowski (Fryderyk), Jan Prochyra (Guenther)
czas: 85 min