Teatr Telewizji TVP

Burza (W. Szekspir)

Jedna z ostatnich sztuk Williama Szekspira. Spektakl z 1991 roku, wyreżyserowany przez Laco Adamika.

Rozmiłowany w wiedzy i księgach książę Mediolanu - Prospero - zostaje podstępnie pozbawiony władzy i cudem uratowawszy życie przybywa wraz z małą córeczką na wyspę, gdzie spędza dwanaście ponurych lat. Dzięki znajomości magii, Prospero ujarzmia rządzące wyspą duchy i zaprzęga do swojej służby. Pewnego dnia los sprawia, że tuż obok wyspy przepływa statek z dawnymi prześladowcami księcia. Przy pomocy czarodziejskiej pałeczki i duchów, Prospero - mag i demiurg - wyreżyseruje smutny moralitet. Ariel, lotny duch, wywołał burzę, dzięki której statek rozbił się na skałach.

Wyspy, na której rozgrywa się akcja dramatu, nie ma nawet na najbardziej dokładnej mapie, ponieważ wyspa ta jest poetycką metaforą, filozoficzną alegorią czy też teatralną iluzją. Jest jednocześnie całym światem i sceną, życiem i teatrem. „Na wyspie Prospera - pisał Jan Kott - rozgrywa się w wielkim skrócie shakespearowska historia świata. Jest niąwalka o władzę, mord, bunt i przemoc".

Ponieważ „Burza” jest ostatnim dramatem Williama Shakespeare'a, traktuje się jązwykle jak świadomy, poetycki testament, a postać Prospera jako bezpośredniego wyraziciela gorzkich myśli poety.Tragedia straconych złudzeń księcia Mediolanu jest tragedią humanisty Shakespeare'a, utratą wiary w kreacyjną mocczłowieka, w potęgę rozumu, w niewzruszalność moralnego porządku świata.

Niewiele było znaczących wystawień „Burzy”. Ten niezwykły i tajemniczy dramat wymaga bowiem nie przeciętnejreżyserskiej sprawności, ale wielkiej myśli inscenizacyjnej. Trudno pokazać tę bajkę-nie bajkę, aby oddać cały urok jejpoetyckości, nie gubiąc jednocześnie po drodze głębi przesłania. Laco Adamik wykorzystał w tym celu możliwościtrickowe w montowaniu obrazu telewizyjnego. Świat duchów pojawia się i znika, przybliża i oddala, tak jak chcetajemnicza pałeczka Prospera i nowoczesna technika.

Autor: William Szekspir
Reżyseria:
Laco Adamik
Przekład: Józef Paszkowski
Scenografia:
Barbara Kędzierska,
Muzyka:
Jerzy Satanowski,

Obsada: Zbigniew Zapasiewicz (Prospero, Kaliban), Wojciech Klata (Ariel), Joanna Trzepiecińska (Miranda), Piotr Polk (Ferdynand), Leszek Teleszyński (Alonzo), Marek Bargiełowski (Antonio), Henryk Machalica (Gonzalo), Marian Opania (Stefano), Jerzy Gudejko (Trynkulo), Marek Barbasiewicz (Sebastian), Krzysztof Stroiński (Adrian), Dariusz Odija (Francisco), Wlodzimierz Saar (Bosman), Joanna Jeżewska (Irys), Barbara Bursztynowicz (Ceres), Anna Chitro (Juno) oraz tancerze Teatru Wielkiego w Warszawie